ورزش های بعد از جراحی لگن

ورزش های بعد از جراحی لگن

همان طور که می دانید بعد از جراحی تعویض مفصل لگن نیاز است تا یکسری تمرینات ورزشی برای بازتوانی صورت گیرد. به این صورت توانایی حرکتی مفصل در زمان کوتاهی باز می گردد و دوران نقاهت کوتاه تر می شود. البته بدون مشورت با پزشک معالج به هیچ عنوان این تمرینات را انجام ندهید. در ادامه مقاله با ما باشید تا به توضیحاتی درباره این تمرینات بپردازیم.

ورزش برای ماهیچه های اصلی ران پا

ورزش های بعد از جراحی لگن

ورزش های بعد از جراحی لگن

یکی از ورزش های بعد از تعویض مفصل لگن که کاربرد زیادی دارد در زیر شرح می شود:

– کنار دیوار بایستید تا از دیوار برای محافظت استفاده کنید.
– پایی که نزدیک به دیوار است را در پشت پای دیگر قرار دهید.
– لگن خود را به سمت دیوار متمایل کنید تا احساس کشیدگی در قسمت بیرونی لگن کنید. این کشش را برای مدت ۳۰ ثانیه نگاه دارید.
– این تمرین را برای طرف مقابل هم انجام دهید. و کل این حرکت را چهار بار تکرار کنید.

نکته مهم : اصلاً کمر خود را به جلو خم نکنید و کمر را نچرخانید.

تمرین کششی چرخشی نشسته

ورزش های بعد از جراحی لگن

ورزش های بعد از جراحی لگن

این تمرین برای ماهیچه پیریفورمیس می باشد که در ناحیه باسن قرار دارد. در ادامه به توضیحاتی درباره این تمرین می پردازیم:

– بر روی زمین بنشینید و هر دو پا را مستقیم در جلوی خود قرار دهید. یک پا را به روی پای دیگر بیندازید.
– به آرامی به سمت پای خم شده بچرخید و دست خود را در زیر خود برای محافظت قرار دهید.
– بازوی مقابل خود را بر روی پای خم شده قرار دهید. به این ترتیب می توانید چرخش بیشتری داشته باشید.
– به بالای شانه خود نگاه کنید و این کشش را برای مدت ۳۰ ثانیه نگاه دارید. به آرامی به وضعیت نخست بازگردید.
– این تمرین را برای پای دیگر هم انجام دهید و کل تمرین را ۴ بار تکرار کنید.

نکته مهم : استخوان هایی را که در تماس با زمین هستند، در تمام طول تمرین در همین حالت قرار دهید و بلند نکنید.

دکتر کاوه قرنی زاده بهترین متخصص ارتوپدی در تهران و فلوشیپ تعویض مفصل با بهره گیری از تکنیک های نوینی به درمان انواع بیماری های و جراحی های ارتوپدی می پردازند. برای مشاوره و تعیین وقت قبلی با شماره های ۰۹۲۱۶۶۸۲۴۵۴ – ۰۹۳۹۰۹۴۲۴۹۴ تماس بگیرید یا اینستاگرام دکتر کاوه قرنی زاده بهترین متخصص ارتوپد تهران  را دنبال کنید.

 

تمرین ورزشی زانو به بغل

ورزش های بعد از جراحی لگن

ورزش های بعد از جراحی لگن

ماهیچه های اصلی که در این تمرینات ورزشی به کار می روند شامل ماهیچه های ناحیه باسن هستند. در این تمرین کشش در این ناحیه احساس می شود.

– به پشت بر روی زمین بخوابید و پاهای خود را مستقیماً به بیرون بکشید.
– یک زانوی خود را خم کنید.
– به آرامی زانوی خود را به سمت سینه تا جایی که می توانید بکشید.
– با دست ها زانوی خود را بغل کنید و برای مدت ۳۰ ثانیه در این وضعیت بمانید. سپس برای ۳۰ ثانیه استراحت کنید.
– این تمرین را برای طرف دیگر هم انجام دهید و سپس هر دو پا را با هم در سینه های خود جمع کنید. این حرکت ورزشی را برای ۴ بار انجام دهید.

نکته مهم : پشت خود را همواره به زمین بچسبانید.

کشش عضله همسترینگ

ورزش های بعد از جراحی لگن

ورزش های بعد از جراحی لگن

کشش ناشی از این حرکت ورزشی به کمر و ران ها و پشت زانو وارد می شود.

– روی زمین به پشت بخوابید.
– یک پا را به صورت صاف از زمین بلند کنید و به سمت سینه خود بیاورید و با دست پشت زانو را بگیرید.
– پای خود را صاف کنید و سپس به آرامی آن را به سمت سر بکشید تا احساس کشش کنید. برای ۳۰ تا ۶۰ ثانیه نگاه دارید و سپس برای ۳۰ ثانیه استراحت کنید. این تمرین را ۴ بار تکرار کنید.

تعویض مفصل زانو

برچسب گذاری توسط , , , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + سیزده =